لوگو فوتر تاپ گلد

راهنمای کاربردی قبرس شمالی

راهنمای کاربردی قبرس شمالی

فهرست مطالب

برای تماس تلفنی با قبرس شمالی از جاهای دیگر، 0090 را وارد کنید و سپس کد شماره تلفن ثابت را که 392 است یا برای تلفن های همراه 542 یا 533 وارد کنید. دو ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در قبرس شمالی وجود دارد. KKTC Telsim که از پیشوند 542 استفاده می کند و ترکسل که از 533 استفاده می کند. شماره های موبایل معمولاً با کدهای لازم برای تسهیل دسترسی ارائه می شوند.

هنگام شماره گیری از قبرس شمالی به بریتانیا، 0044 را وارد کنید و سپس شماره مورد نیاز را با حذف صفر اولیه وارد کنید.

تعطیلات رسمی در قبرس شمالی

تعطیلات مهم عبارتند از:

  • روز سال نو، 1 ژانویه.
  • روز کودک، 23 آوریل.
  • روز کارگر، 1 می.
  • روز ورزش و جوانان، 19 می.
  • روز صلح و آزادی، 20 جولای.
  • روز مقاومت جمعی، اول اوت.
  • روز پیروزی 30 اوت.
  • روز ملی ترکیه، 29 اکتبر.
  • روز استقلال 15 نوامبر، (اعلام TRNC در 1983).

آب و هوای قبرس شمالی چگونه است؟

قبرس جزیره ای است که آب و هوای آن عمدتاً توسط موقعیت جغرافیایی و دو توده کوه ترودوس و کوه های گیرنه یا بشپرمک کنترل می شود. به طور کلی، زمستان‌ها مرطوب و معتدل است و اولین بارندگی‌ها معمولاً در ماه اکتبر می‌بارد و معمولا تا آوریل ادامه می یابد. دمای روز بین 6 درجه سانتیگراد در یک روز ابری تا 18 درجه سانتیگراد در زمانی که خورشید می تابد و تقریباً هر روز تغییر می کند. آوریل، می و ژوئن، سبزترین ماه‌ها با نمایش درخشان گل‌های وحشی هستند. جولای، آگوست گرم و مرطوب با دمای بالای 40 درجه سانتیگراد است. رطوبت در ماه سپتامبر شروع به کاهش می کند و روزها هنوز گرم هستند. اکتبر نسیم های خنکی را به همراه دارد و ابرها با رعد و برق های فوق العاده بر فراز دریا در افق می نشینند. بازدیدکنندگان هنوز تا کریسمس در دریا شنا می کنند و دمای آب به طرز دلپذیری نیرو بخش است.

راهنمای جامع و کاربردی در ارتباط با قبرس شمالی

واحد پول – واحد پول در قبرس شمالی چیست؟

واحد پول این کشور لیر ترکیه است که نرخ مبادله ای دائماً در نوسان است. به همین دلیل، مغازه‌داران و صاحبان رستوران‌ها با تمام ارزهای اصلی آشنایی کامل دارند و صورت‌حساب‌ها را می‌توان به استرلینگ، یورو، دلار و همچنین ارز محلی انگلستان پرداخت کرد. صرافی های زیادی در تمام شهرهای بزرگ وجود دارد و پول با مشکل کمی تغییر می کند. کارت‌های اعتباری و نقدی عمده انگلستان به طور گسترده پذیرفته شده‌اند و می‌توان از آنها در دستگاه‌های نقدی استفاده کرد، اما باید قبل از سفر به بانک خود اطلاع دهید تا کارت شما را مسدود نکنند.

چه بانک هایی در قبرس شمالی وجود دارد؟

  • Is Bank (شعب در Kyrenia/ Girne/Lefkosa/ Nicosia)
    Garanti Bank ( شعبه در تمام شهرهای قبرس شمالی)
    هالک بانک ( شعبه در تمام شهرهای قبرس شمالی)
    بانک زیرات (شعبه در تمام شهرهای قبرس شمالی)
    بانک TEB Turk Ekonomi Bankasi ( بانک اصلی ترکیه)
  • سیستم های حقوقی

بانک های محلی قبرس شمالی

  • بانک اعتباری غربی
  • بانک شرق نزدیک
  • کوپبانک

تعدادی از بانک‌های محلی دیگر نیز در قبرس شمالی فعالیت دارند از جمله Fortress، Albak Universal Bank، In Bank و Nova Bank. یکی از بانک‌های محبوب برای دانشجویان، بانک In Bank است. حسابی که در این بانک افتتاح می‌شود، هم با لیر و هم با دلار کار می‌کند و انجام عملیات تبدیل پول به راحتی و با سرعت امکان‌پذیر است. این بانک شعباتی در سراسر قبرس شمالی دارد و برای همه افراد قابل استفاده است.

مانند هر کشور دیگری، TRNC قوانین و مقرراتی دارد که باید رعایت شوند. مواد مخدر در قبرس شمالی مطلقاً قابل تحمل نیست و در اختیار داشتن حتی یک دقیقه نیز منجر به مجازات سنگین زندان می شود. اگرچه قبرس شمالی کشوری امن است، اما همیشه باید مراقب وسایل شخصی بود و وسایل مهم باید در صندوق امانات نگهداری شوند.

رانندگان در کدام سمت جاده در قبرس شمالی رانندگی می کنند؟

همانطور که در انگلستان، شما در سمت چپ جاده در قبرس شمالی رانندگی می کنید. برای اینکه بتوانید ماشین کرایه کنید باید هر دو بخش از گواهینامه کامل انگلستان خود را همراه داشته باشید و برای کرایه و/یا رانندگی وسیله نقلیه اجاره ای باید بالای 25 سال سن داشته باشید. هنگامی که در حال رانندگی با وسیله نقلیه اجاره ای هستید، باید مدارک معتبر خود (گواهینامه رانندگی، بیمه، قرارداد اجاره) را همیشه در اختیار داشته باشید. بازدیدکنندگان در صورت توقف توسط پلیس با مهربانی برخورد خواهند کرد اما رانندگی تحت تأثیر مشروبات الکلی و یا مواد مخدر و همچنین رانندگی خطرناک تخلف است و قابل تحمل نخواهد بود و جریمه های سنگینی در نظر گرفته می شود. محدودیت های پارک با نقاشی سیاه و سفید روی سنگ های حاشیه یا خطوط زرد دوتایی مشهود است و نباید نقض شود. پارکینگ های زیادی وجود دارد و هزینه آن گران نیست.

در قبرس شمالی به چه زبانی صحبت می کنند؟

زبانی که در قبرس شمالی صحبت می شود ترکی است، با این حال بسیاری از قبرسی های مسن انگلیسی صحبت می کنند و در واقع به این مساله افتخار می کنند. کارکنان هتل معمولاً به میزان مشخصی به زبان انگلیسی صحبت می کنند. بازدیدکنندگانی که سعی می کنند ترکی بگویند، حتی اگر فقط بگویند لطفا (Lutfen)، متشکرم (Tessurker Ederiz) و سلام (Merhaba) با لبخند استقبال می شوند.

تفاوت ساعت در قبرس شمالی چگونه است؟

قبرس شمالی در زمستان دو ساعت جلوتر از GMT و در تابستان سه ساعت جلوتر است. به بیان ساده، همیشه بین زمان بریتانیا و زمان TRNC دو ساعت تفاوت وجود دارد زیرا ساعت ها در روزهای مشابه سال تغییر می کنند.

آیا برای قبرس شمالی به ویزا نیاز دارم؟

این مسئولیت شماست که از داشتن پاسپورت/ویزای کامل و معتبر برای سفر اطمینان حاصل کنید. لطفا توجه داشته باشید که اگر به لارانکا (LCA) سفر می‌کنید، این در قبرس جنوبی است، اگر به ارکان (ECN) سفر می‌کنید این در قبرس شمالی است، که می‌تواند شرایط مهاجرت متفاوتی برای هیچ یک از دارندگان پاسپورت بریتانیا داشته باشد.

آیا آب لوله کشی در قبرس شمالی قابل شرب است؟

مانند هر کشور دیگری، در تعطیلات باید همیشه مراقب باشید، اگر به تنهایی بیرون می‌روید، به کسی اجازه دهید بداند کجا می‌روید و چه ساعتی برمی‌گردید. اطمینان حاصل کنید که وسایل مهم شما در گاوصندوق نگهداری می شوند و مقدار زیادی پول یا پاسپورت خود را مگر در موارد ضروری با خود حمل نکنید. همیشه مقدار کمی پول در مواقع اضطراری نگه دارید و مطمئن شوید که شماره تماس پلیس / آمبولانس / سفارت و غیره را در صورت نیاز دارید. توصیه می شود آب لوله کشی را ننوشید، آب بطری بهترین است و بسیار ارزان است.

شماره تلفن های اضطراری قبرس شمالی

پلیس: 155

آتش سوزی: 199

آتش سوزی جنگل: 177

اورژانس آمبولانس: 112

سوالات متداول:

چگونه به قبرس شمالی بروم؟

شما می توانید از بیش از 18 فرودگاه مختلف در انگلستان به فرودگاه لارناکا در قبرس جنوبی پرواز کنید و ترانسفر به قبرس شمالی دریافت کنید، یا به فرودگاه ارکان در قبرس شمالی پرواز کنید و یا ماشین کرایه کنید اگر پرواز به فرودگاه ارکان قبرس شمالی را انتخاب کنید، یک توقف کوتاه در ترکیه در راه وجود دارد، در حالی که پروازهای لارناکا مستقیم هستند، اما زمان ترانسفر به هتل قبرس شمالی شما کمی بیشتر است. در هر صورت، کل زمان سفر برای هتل‌های گیرنه، چه از طریق لارناکا و چه از فرودگاه ارکان، بسیار مشابه است.

آیا می توان با ویزای ترکیه از قبرس شمالی بازدید کرد؟

کشور قبرس شمالی نیاز به ویزا ندارد و ویزا بصورت فرودگاهی می باشد. ویزای توریستی 30 روزه در بدو ورود اعطا می شود.

چه ارزی در قبرس شمالی استفاده می شود؟

واحد پولی که در قبرس شمالی برای مخارج روزانه استفاده می شود  لیر ترکیه (TL) است و واحد پول مورد استفاده برای خرید ملک و خودرو از واحد پولی پوند انگلیس استفاده می شود. برای دریافت بهترین نرخ مبادله، توصیه می کنیم ارز خود را در بریتانیا تهیه نکنید، بلکه صبر کنید تا به قبرس شمالی برسید و وقتی به اینجا رسیدید، پول خود را در یکی از صرافی ها مبادله کنید.

بهترین ارز جهت همراه داشتن در قبرس شمالی چیست؟

توصیه می کنیم هنگام سفر به قبرس شمالی پوند استرلینگ (£) همراه خود داشته باشید و زمانی که به اینجا رسیدید برای بهترین نرخ تبدیل، آن را با لیر ترکیه یا یورو مبادله کنید.

آیا یورو در قبرس شمالی پذیرفته می شود؟

یورو، پوند استرلینگ و دلار آمریکا نیز به طور کلی و همچنین لیر ترکیه در قبرس شمالی پذیرفته می شوند. صرافی های زیادی وجود دارد که در صورت نیاز به تغییر پول خود از پوند به لیری لیر، که معمولاً نرخ های بهتری نسبت به بانک ها و هتل ها ارائه می دهند.

چه کارت های اعتباری در قبرس شمالی پذیرفته می شوند؟

اکثر کارت های اعتباری و نقدی اصلی در قبرس شمالی پذیرفته می شوند، به استثنای امریکن اکسپرس (Amex) که به طور گسترده پذیرفته نمی شود. قبل از سفر، با بانک خود چک کنید که برای استفاده از کارت اعتباری یا نقدی شما در خارج از کشور هزینه ای دریافت نمی کند. لطفا توجه داشته باشید که نرخ ارزی که از بانک خود دریافت می کنید نیز کمتر از نرخ ارز محلی خواهد بود.

آیا می توانم پول نقد در قبرس شمالی را از حساب بانکی خود در بریتانیا برداشت کنم؟

شما می توانید از ماشین های پول نقد در قبرس شمالی برای برداشت ارز محلی (لیره ترکیه) از حساب بانکی خود در بریتانیا (پوند استرلینگ) استفاده کنید، اما نرخ تبدیل استرلینگ به لیر معمولاً بسیار پایین تر از آن چیزی است که برای مبادله محلی دریافت می کنید.

کارهایی که باید در قبرس شمالی انجام دهید

کارهای زیادی برای انجام دادن در قبرس شمالی برای همه طیف های سنی، توانایی ها و علایق وجود دارد! فعالیت‌های سرگرم‌کننده زیادی برای خانواده‌ها، مکان‌های آرامش‌بخش برای زوج‌ها و مکان‌هایی برای کاوش برای افراد ماجراجو وجود دارد.

  • سفر با قایق از بندر گیرنه – در سفر با قایق از بندر گیرنه استراحت کنید و آفتاب بگیرید. سفرهای عصر و غروب آفتاب نیز در دسترس است.
  • ورزش‌های آبی (مکان‌های مختلف) – قایق‌های موزی، جت اسکی، اسکی روی آب، پارو سواری و پاراسلینگ.
  • پاراگلایدر – پاراگلایدر پشت سر هم با مناظر هوایی خیره کننده بر فراز گیرنه از رشته کوه بسپارمک.
  • غواصی – قبرس شمالی دارای حیات وحش زیر آب فراوان و مکان های عالی برای غواصی است
  • تور تاکستان و طعم شراب – یک تور منحصر به فرد و بسیار محبوب در اطراف تاکستان ها با تجربه مزه شراب
  • تورهای با راهنما – از جمله تور نیکوزیا یک روزه، تور تمام روزه فاماگوستا، تور تمام روزه گیرنه، شب قبرس، تور بلاپایس و سنت هیلاریون و غیره.

غذاهای قبرس شمالی

غذاهای قبرس شمالی متنوع و خوشمزه است، از غذاهای خوشمزه ماهی گرفته تا گوشت های آبدار. برخی از غذاهایی که باید در تعطیلات قبرس شمالی امتحان کنید عبارتند از:

  • Lahmacun – نوعی پیتزای نازک قبرسی
  • شیش کباب – یک سیخ خوشمزه از گوشت بره ترشی شده
  • موساکا – لایه‌هایی از قیمه، سیب‌زمینی و بادمجان پخته شده در فر
  • مزه ترکی – انواع پیش غذا های کوچک از جمله سالاد، گوشت و غذاهای سبزیجات

غذا خوردن در قبرس شمالی نمی تواند آسان تر باشد، با تعداد زیادی رستوران و میخانه برای انتخاب. غذاهای سنتی قبرسی را تجربه کنید یا از غذاهای بین المللی مورد علاقه خود لذت ببرید، از آسیایی گرفته تا بریتانیایی و هندی، برای هر کامی چیزی وجود دارد.

ما همچنین فهرستی از برترین نوشیدنی‌هایی را که در سفر به قبرس شمالی می‌توانید امتحان کنید، تهیه کرده‌ایم، از جمله براندی ترش معروف، لیموناتا و البته قهوه ترک.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *