لوگو فوتر تاپ گلد

آنچه باید در مورد وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی بدانید

وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی

فهرست مطالب

مقدمه

وقتی صحبت از سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می شود، یکی از محبوب ترین مقاصد در سال های اخیر قبرس شمالی بوده است. این جزیره زیبای مدیترانه ای با مناظر خیره کننده، تاریخ غنی و فرصت های سرمایه گذاری امیدوارکننده، خریداران ملک را از سراسر جهان به خود جذب کرده است. با این حال، وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی موضوعی پیچیده و اغلب اشتباه است

در این راهنمای جامع، آنچه را که باید در مورد وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی بدانید، بررسی خواهیم کرد. ما پیشینه تاریخی، تأثیر درگیری قبرس، چارچوب قانونی حاکم بر مالکیت ملک و ملاحظات مهم برای خریداران احتمالی را بررسی خواهیم کرد. در پایان این مقاله، شما درک روشنی از چالش ها و فرصت های مرتبط با مالکیت ملک در این بخش منحصر به فرد از جهان خواهید داشت.

پیشینه تاریخی

برای درک وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی، بررسی تاریخ پرتلاطم این جزیره ضروری است. قبرس برای قرن‌ها محل تلاقی تمدن‌ها بوده است و تأثیرات امپراتوری‌های یونان، روم، بیزانس و عثمانی فرهنگ و جامعه آن را شکل داده است. در سال 1960، قبرس از حاکمیت استعماری بریتانیا استقلال یافت و به یک جمهوری با ترتیبات پیچیده تقسیم قدرت بین اکثریت یونانی قبرس و اقلیت ترک قبرس تبدیل شد.

با این حال، تنش‌ها بین دو جامعه تشدید شد و منجر به مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 شد. در نتیجه، قبرس به دو بخش تقسیم شد: جمهوری قبرس در جنوب که عمدتاً ساکنان یونانی‌های قبرس بود و جمهوری خود اعلام شده ترکیه. قبرس شمالی (TRNC) در شمال، که عمدتاً توسط ترک‌های قبرسی ساکن هستند. این تقسیم تأثیر عمیقی بر مالکیت دارایی و وضعیت قانونی در قبرس شمالی داشته است.

چارچوب قانونی

یکی از مسائل مهم در مورد املاک در قبرس شمالی “کمیسیون اموال غیرمنقول” (IPC) است. IPC که در سال 2005 توسط دولت TRNC تأسیس شد، هدف آن رسیدگی به اختلافات مالکیتی ناشی از درگیری است. این مکانیسمی را برای صاحبان املاک، عمدتاً پناهندگان یونانی قبرس، فراهم می کند تا ادعاهایی را برای استرداد، غرامت، یا مبادله اموال مطرح کنند. در حالی که IPC برخی از موارد را حل و فصل کرده است، بسیاری از آنها حل نشده باقی می مانند و به ابهام قانونی پیرامون املاک در قبرس شمالی کمک می کند.

یکی دیگر از جنبه های اساسی چارچوب قانونی “قانون فروش املاک TRNC” در سال 2013 است که به دنبال تنظیم معاملات اموال مربوط به خارجی ها بود. این قانون تدابیری را برای حمایت از حقوق خریداران خارجی از جمله ثبت اجباری قراردادهای فروش و ایجاد دفتر ثبت ویژه برای معاملات ملکی معرفی کرد.

انواع اسناد ملکی قبرس شمالی

سند ترک (Turkish Title)

این سند به عنوان یکی از معتبرترین و گران‌ترین انواع سند ملکی در قبرس شمالی شناخته می‌شود. دلیل این اعتبار این است که سند ترکیش به صورت خاص برای ترک‌های اصیل و مقیم در قبرس شمالی صادر می‌شود. به عبارت دیگر، مالکیت این ملک در قبرس شمالی است و همچنین مالک آن ترک اهل این کشور بوده و دارای پاسپورت قبرس شمالی است. بنابراین، ملک با داشتن سند ترکیش هیچ گونه اختلافی را تجربه نکرده است و هیچ گونه معاوضه‌ای با ملک دیگری انجام نشده است.

سند ملکی معاوضه ای (اکسچنج –  Exchange)

با ایجاد مشکلاتی در زمینه ملک که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مذاکراتی بین دو کشور برگزار شد و تصمیم گرفته شد که اموال و اراضی متعلق به شهروندان در سمت دیگر قبرس، مورد ارزش‌گذاری قرار گیرند.

با توجه به ارزش آن ملک، معمولاً به دو صورت اقدام به انتقال مالکیت می‌شد؛ یا ملک به صاحب آن در کشور فعلی خودش داده می‌شد یا به ساکنان آن منطقه به فروش می‌رسید. این نوع اسناد به نام “سند ملکی معاوضه‌ای” شناخته می‌شوند و از آنجا که این تبادل به صورت رسمی و طبق قوانین اجرا شده است، ارزشی مشابه اسناد ترکیش دارند. مقایسه ارزش خرید ملک در قبرس شمالی و جنوبی نشان می‌دهد که این فرآیند در این دو منطقه به صورت متفاوتی ادامه پیدا کرده است.

بیشتر زمین‌های قبرس شمالی در این دسته قرار می‌گیرند، اما در برخی مناطق مانند زمین‌های ساحلی، کمتر از اسناد ملکی معاوضه‌ای استفاده می‌شود.

سند ملکی تحصیص ( Tahsis Koçan)

هر جنگی، با خود تلفات و زخم‌های جانی سربازان را به همراه دارد. به همین دلیل، پس از پایان جنگ، کشورها از سربازان و خانواده‌هایشان حمایت می‌کنند.

دولت قبرس شمالی نیز پس از پایان جنگ در سال ۱۹۷۴ تدابیری را برای حمایت از خانواده‌ها و سربازان اتخاذ کرده است. به عنوان مثال، املاکی را وقف سربازان، خانواده‌های آن‌ها، افرادی که از جمهوری ترکیه برای اسکان به شمال قبرس آمده‌اند، و افرادی که از جنوب به شمال مهاجرت کرده و ملکی ندارند؛ اختصاص داده است. این اسناد به عنوان اسناد ملکی تشخیص داده می‌شوند. البته هزینه زندگی در قبرس شمالی نیز به دلیل پایین بودن، جذابیت خاص خود را دارد.

سند شهید (اسناد مربوط به ترکهای مهاجر یا شهیدان بین جنگ ترکیه و یونان)

این اسناد مختص به ترک‌هایی است که پس از جنگ با یونان و ترک‌های قبرس، با وساطت ترکیه انجامیده و به بازماندگان افرادی که در این جنگ شهید شدند اهدا شده‌اند. هیچ فردی به جز بازماندگان این شهدا حق مالکیت، خرید و فروش این اسناد را ندارد. امروزه، اسناد مرتبط با ملک‌های تجاری، صنعتی یا مسکونی در قبرس شمالی که به عنوان سند تحصیص شناخته می‌شوند، تنها توسط ترک‌های قبرسی حق معامله یا معاوضه آن را خواهند داشت.

نتیجه گیری

وضعیت حقوقی ملک در قبرس شمالی موضوعی پیچیده و بحث برانگیز است که قبل از خرید یا فروش هر نوع ملک نیازمند تحقیق و تحلیل دقیق است. انواع مختلفی از املاک در قبرس شمالی وجود دارد، مانند املاک قبرس ترک های قبل از 1974، املاک قبرس یونانی قبل از 1974، املاک مبادله ای و مالکیت TRNC. هر نوع ملک دارای پیامدهای قانونی و خطرات خاص خود برای خریداران و فروشندگان است. بنابراین خریداران و فروشندگان باید با وکلای معتبر و با تجربه مشورت کنند که بتوانند بهترین اقدام را به آنها توصیه کنند و از منافع و حقوق آنها محافظت کنند.

در نهایت، با در نظر گرفتن دقیق و راهنمایی صحیح، سرمایه گذاری در قبرس شمالی در بخش املاک می تواند یک تلاش مفید باشد. از آنجایی که این منطقه به توسعه و یافتن راه‌حل‌هایی برای مسائل مربوط به املاک ادامه می‌دهد، برای کسانی که به دنبال مالکیت بخشی از این بهشت مدیترانه هستند، مقصدی جذاب باقی می‌ماند.

شرکت تاپ گلد امپایر استیت با سابقه بیش از یک دهه فعالیت در بازار املاک قبرس شمالی مسیر سرمایه گذاری را برای شما هموار می کند. جهت دریافت مشاوره رایگان همین حالا با کارشناسان مجموعه با شماره 00905391014661 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *