لوگو فوتر تاپ گلد

نحوه خرید ملک در قبرس شمالی به عنوان یک خارجی: راهنمای کامل

راهنمای خرید ملک در قبرس شمالی برای خارجی ها

فهرست مطالب

قبرس شمالی کشوری خودمختار است که بخش شمالی جزیره قبرس را اشغال می کند.قبرس شمالی املاک مختلفی را برای فروش ارائه می دهد، از آپارتمان و ویلا گرفته تا زمین و ساختمان های تجاری. قیمت ها به طور کلی کمتر از قبرس جنوبی است که جمهوری قبرس شناخته شده بین المللی و عضو اتحادیه اروپا است.

برخی از مسائل حقوقی و سیاسی وجود دارد که باید از آنها آگاه باشید و برخی از اقدامات احتیاطی که باید برای اطمینان از خرید ایمن و موفق انجام دهید. در این راهنما، همه چیزهایی را که باید در مورد خرید ملک در قبرس شمالی به عنوان یک خارجی بدانید، از واجد شرایط بودن و محدودیت ها گرفته تا فرآیند و هزینه ها توضیح خواهیم داد.

مراحل خرید ملک در قبرس شمالی – بعنوان یک خارجی

مرحله 1: واجد شرایط بودن و محدودیت های خود را بررسی کنید

به عنوان یک خارجی، شما مجاز به خرید ملک در قبرس شمالی هستید، اما محدودیت ها و شرایطی وجود دارد که باید رعایت کنید. اینها هستند:

  • برای هر نفر فقط می توانید یک ملک یا حداکثر یک دونوم (1338 متر مربع) زمین بخرید. در صورت خرید ملک با سند ملکی خارجی یا ترکیه ای که در ادامه توضیح خواهیم داد این محدودیت اعمال نمی شود.
  • باید از شورای وزیران قبرس شمالی که بالاترین مقام اجرایی این ایالت است، مجوز دریافت کنید. این ممکن است چندین ماه طول بکشد. شما هنوز هم می توانید قبل از گرفتن مجوز قرارداد فروش امضا کنید و مبلغی را به عنوان سپرده پرداخت کنید، اما تا زمانی که آن را دریافت نکنید، سند مالکیت را دریافت نخواهید کرد.
  • شما باید یک سابقه کیفری تمیز از کشور مبدأ و از قبرس شمالی داشته باشید. هنگام درخواست مجوز، باید گواهی نامه ترخیص پلیس ارائه دهید.
  • برای خرید ملک و حمایت از خود در قبرس شمالی باید بودجه کافی داشته باشید. هنگام درخواست مجوز، باید مدرکی دال بر درآمد یا صورت حساب بانکی ارائه دهید.
  • شما باید از قوانین و مقررات قبرس شمالی پیروی کنید و به حاکمیت و تمامیت ارضی آن احترام بگذارید. هنگام درخواست مجوز، باید یک اعلامیه وفاداری را امضا کنید.

مراحل خرید ملک در قبرس شمالی برای خارجی ها

مرحله 2: ملک ایده آل خود را پیدا کنید

هنگامی که واجد شرایط بودن و محدودیت های خود را بررسی کردید، می توانید شروع به جستجوی ملک ایده آل خود در قبرس شمالی کنید. راه های مختلفی برای این کار وجود دارد:

  • می توانید از شرکت های مجاز فعال در زمینه فروش املاک در قبرس شمالی کمک بگیرید. هلدینگ مهاجرتی تاپ گلد امپایر استیت طیف گسترده ای از املاک را برای فروش در مناطق و محدوده قیمت های مختلف ارائه می دهد. شما می توانید بر اساس مکان، نوع، اندازه، ویژگی ها و غیره درخواست خود را به کارشناسان فروش شرکت ارایه دهید و بهترین راهنمایی و پیشنهادات را دریافت کنید.
  • شخصاً از قبرس شمالی دیدن کنید و مناطق و املاک مختلف پیشنهادی را کشف کنید. می توانید یک ماشین کرایه کنید یا یک تاکسی کرایه کنید و در اطراف جزیره رانندگی کنید، یا به یک تور املاک سازماندهی شده بپیوندید که املاک مختلفی را در مکان های مختلف به شما نشان می دهد. همچنین می توانید به دفاتر آژانس های املاک محلی مراجعه کرده و توصیه های آنها را جویا شوید.
  • کمپانی تاپ گلد امپایر استیت تور رایگان 3 شب و 4 روز همراه با ترانسفر فرودگاهی رایگان و تور شهری و بازدید از تمامی پروژه ها را در مکانهای مختلف قبرس شمالی نسبت به بوجه و شرایط شما فراهم می کند.

 

وقتی ملکی را پیدا کردید که دوست دارید، قبل از ارائه پیشنهاد یا امضای قرارداد، باید کمی دقت کنید. این ملاحظات شامل:

  • بررسی سند مالکیت ملک که سند رسمی اثبات مالکیت و ثبت می باشد. انواع مختلفی از اسناد مالکیت در قبرس شمالی  عبارتند از:

سند ترک (Turkish Title)

این سند به عنوان یکی از معتبرترین و گران‌ترین انواع سند ملکی در قبرس شمالی شناخته می‌شود. دلیل این اعتبار این است که سند ترکیش به صورت خاص برای ترک‌های اصیل و مقیم در قبرس شمالی صادر می‌شود. به عبارت دیگر، مالکیت این ملک در قبرس شمالی است و همچنین مالک آن ترک اهل این کشور بوده و دارای پاسپورت قبرس شمالی است. بنابراین، ملک با داشتن سند ترکیش هیچ گونه اختلافی را تجربه نکرده است و هیچ گونه معاوضه‌ای با ملک دیگری انجام نشده است.

سند ملکی معاوضه ای (اکسچنج –  Exchange)

با ایجاد مشکلاتی در زمینه ملک که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، مذاکراتی بین دو کشور برگزار شد و تصمیم گرفته شد که اموال و اراضی متعلق به شهروندان در سمت دیگر قبرس، مورد ارزش‌گذاری قرار گیرند.

با توجه به ارزش آن ملک، معمولاً به دو صورت اقدام به انتقال مالکیت می‌شد؛ یا ملک به صاحب آن در کشور فعلی خودش داده می‌شد یا به ساکنان آن منطقه به فروش می‌رسید. این نوع اسناد به نام “سند ملکی معاوضه‌ای” شناخته می‌شوند و از آنجا که این تبادل به صورت رسمی و طبق قوانین اجرا شده است، ارزشی مشابه اسناد ترکیش دارند. مقایسه ارزش خرید ملک در قبرس شمالی و جنوبی نشان می‌دهد که این فرآیند در این دو منطقه به صورت متفاوتی ادامه پیدا کرده است.

بیشتر زمین‌های قبرس شمالی در این دسته قرار می‌گیرند، اما در برخی مناطق مانند زمین‌های ساحلی، کمتر از اسناد ملکی معاوضه‌ای استفاده می‌شود.

سند ملکی تحصیص ( Tahsis Koçan)

هر جنگی، با خود تلفات و زخم‌های جانی سربازان را به همراه دارد. به همین دلیل، پس از پایان جنگ، کشورها از سربازان و خانواده‌هایشان حمایت می‌کنند.

دولت قبرس شمالی نیز پس از پایان جنگ در سال ۱۹۷۴ تدابیری را برای حمایت از خانواده‌ها و سربازان اتخاذ کرده است. به عنوان مثال، املاکی را وقف سربازان، خانواده‌های آن‌ها، افرادی که از جمهوری ترکیه برای اسکان به شمال قبرس آمده‌اند، و افرادی که از جنوب به شمال مهاجرت کرده و ملکی ندارند؛ اختصاص داده است. این اسناد به عنوان اسناد ملکی تشخیص داده می‌شوند. البته هزینه زندگی در قبرس شمالی نیز به دلیل پایین بودن، جذابیت خاص خود را دارد.

سند شهید (اسناد مربوط به ترکهای مهاجر یا شهیدان بین جنگ ترکیه و یونان)

این اسناد مختص به ترک‌هایی است که پس از جنگ با یونان و ترک‌های قبرس، با وساطت ترکیه انجامیده و به بازماندگان افرادی که در این جنگ شهید شدند اهدا شده‌اند. هیچ فردی به جز بازماندگان این شهدا حق مالکیت، خرید و فروش این اسناد را ندارد. امروزه، اسناد مرتبط با ملک‌های تجاری، صنعتی یا مسکونی در قبرس شمالی که به عنوان سند تحصیص شناخته می‌شوند، تنها توسط ترک‌های قبرسی حق معامله یا معاوضه آن را خواهند داشت.

  • بررسی مجوز برنامه ریزی و پروانه ساختمانی ملک که مدارک رسمی است که ثابت می کند ملک بر اساس قوانین و مقررات قبرس شمالی ساخته شده است و استانداردها و الزامات ایمنی، کیفیت، طراحی و … را برآورده می کند. شما باید کپی این اسناد را از فروشنده یا مشاور املاک بخواهید و آنها را با مقامات مربوطه مانند شهرداری یا وزارت کشور تأیید کنید.
  • بررسی وضعیت رهن ملک، اطلاعاتی است که نشان می دهد ملک دارای وام یا بدهی معوقه است یا خیر. شما باید نامه ای از بانک یا وام دهنده بخواهید که تأیید کند ملک فاقد هرگونه رهن یا تحمیل است یا اینکه پس از اتمام فروش تهاتر خواهد شد. همچنین باید با اداره ثبت اسناد و املاک بررسی کنید که هیچ حق حبس یا هزینه ای در مورد ملک وجود ندارد.
  • بررسی آب و برق و خدمات ملک که امکانات و ویژگی هایی است که به ملک متصل است مانند آب، برق، گاز، تلفن، اینترنت و غیره. این آب و برق ها و خدمات پرداخت می شوند و به درستی کار می کنند. همچنین باید با ارائه دهندگان بررسی کنید که هیچ بدهی معوقه یا مشکلی در مورد این خدمات و خدمات برقی وجود ندارد.

 

مرحله 3: پیشنهاد بدهید و قرارداد امضا کنید

وقتی از دقت نظر خود راضی بودید و آماده خرید ملک هستید، می توانید پیشنهادی به فروشنده یا مشاور املاک بدهید. پیشنهاد باید شامل موارد زیر باشد:

  • قیمتی که مایلید برای ملک بپردازید که بسته به مهارت های مذاکره و شرایط بازار شما ممکن است کمتر یا بیشتر از قیمت درخواستی باشد.
  • پیش پرداختی که حاضرید به عنوان تضمین قصد خرید ملک بپردازید که معمولاً 30 و 40 درصد قیمت توافقی است. این پیش پرداخت معمولاً با امضای قرارداد فروش پرداخت می شود.
  • تاریخ اتمامی که انتظار دارید فروش را نهایی کنید و سند مالکیت را دریافت کنید که معمولاً بین 3 تا 6 ماه پس از امضای قرارداد فروش بسته به مدت زمان لازم برای گرفتن مجوز از هیئت وزیران و تسویه وام مسکن است. یا تحمیل بر ملک.

اگر پیشنهاد شما توسط فروشنده پذیرفته شد، می توانید اقدام به امضای قرارداد فروش با آنها یا با مشاور املاک خود کنید. قرارداد فروش باید شامل موارد زیر باشد:

  • مشخصات هر دو طرف مانند نام، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل، شماره پاسپورت و غیره.
  • مشخصات ملک از قبیل مکان، اندازه، نوع، ویژگی ها، شماره سند مالکیت و غیره.
  • قیمت توافقی و شرایط پرداخت مانند مبلغ سپرده، مبلغ موجودی، ارز، روش پرداخت و غیره.
  • تاریخ اتمام و شرایط از قبیل اخذ مجوز از هیات وزیران، تسویه هرگونه رهن یا تحمیل، انتقال آب و برق و خدمات و غیره.
  • حقوق و تعهدات طرفین از قبیل حقوق بازرسی، تعهدات نگهداری، بندهای مجازات برای نقض قرارداد، مکانیسم های حل اختلاف و غیره.

قرارداد فروش باید به دو زبان ترکی و انگلیسی نوشته شده و توسط هر دو طرف در حضور سردفتر اسناد رسمی یا وکیل امضا شود. همچنین باید ظرف 21 روز پس از امضای قرارداد فروش خود را در اداره ثبت اسناد و املاک ثبت کنید. این امر از حقوق و منافع شما در صورت بروز هرگونه اختلاف یا مشکل با فروشنده یا اشخاص ثالث محافظت می کند.

شرایط پرداخت خرید ملک
• پیش خرید
1- رزرو 1.000 تا 5.000 پوند
2- پیش پرداخت 30% تا 40% ( به مدت 1 ماه بعد از رزرو فرصت برای پیش پرداخت است)
3- نحوه پرداخت اقساط 3 تا 10 سال
• خرید واحد آماده تحویل
1- 50% تا 70% پیش پرداخت
2- الباقی یا زمان تحویل کلید پرداخت می شود یا تا 1 سال بعد از تحویل کلید
• تمامی شرایط بنا به مدت تحویل و نوع قرارداد با شرکت سازنده قابل تغییر می باشد.

مرحله 4: درخواست مجوز از شورای وزیران

همانطور که قبلا ذکر شد، قبل از خرید ملک در قبرس شمالی به عنوان یک خارجی، باید از شورای وزیران قبرس شمالی مجوز دریافت کنید. برای درخواست این مجوز، باید موارد زیر را ارسال کنید:

  • فرم درخواست تکمیل و امضا شده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *