لوگو فوتر تاپ گلد

کار در قبرس شمالی

کار در قبرس شمالی

فهرست مطالب

اگر قصد زندگی در قبرس شمالی را دارید، بهتر است برنامه‌ریزی دقیقی برای اقامت دائم در این کشور داشته باشید. برنامه‌های مانند ادامه تحصیل و یافتن شغلی که بتواند هزینه‌های زندگی را تأمین کند، امور حیاتی هستند. داشتن شغل مناسب یکی از اولویت‌های اصلی است، زیرا وابستگی به شغل مناسب در هر کشوری امری حیاتی است. وضعیت شغلی خوب می‌تواند تأثیر زیادی در تأمین هزینه‌های زندگی داشته باشد. با توجه به وضعیت اقتصادی و ارزش پایین پول ایران، افراد باید به دقت به شرایط کاری در قبرس شمالی مراقبت کنند پیش از تصمیم به مهاجرت.

شرایط کار در قبرس شمالی برای ایرانیان

یکی از سوالات اصلی مرتبط با مهاجرت یا سرمایه‌ گذاری در قبرس شمالی ، بررسی شرایط شغلی و سطح درآمد در این کشور است. در این مقاله، تلاش داریم جوانب مختلف شرایط کار در قبرس شمالی را مورد بررسی قرار دهیم، از جمله شرایط کلی بازار کار، نرخ بیکاری، فرصت‌های شغلی محبوب، شرایط ثبت شرکت و راه‌اندازی استارتاپ، حداقل دستمزد و حقوق، و موارد دیگر. این بررسی به متقاضیان کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت به وضعیت شغلی در قبرس شمالی پیدا کنند.

به این موضوع توجه داشته باشید که وضعیت شغلی در قبرس شمالی بیشتر به افرادی که در زمینه تخصصی خود دارای مهارت یا مدرک تحصیلی معتبر هستند مناسب است. اگر یکی از این دو ویژگی را دارید، اطمینان حاصل کنید که شرایط شغلی در این کشور برای شما فراهم خواهد بود.

مشاغلی که در ادامه مشاهده می‌کنید، جزو محبوب‌ترین و نیازمندترین حوزه‌های شغلی در قبرس شمالی هستند. اگر در یکی از این زمینه‌ها دارای مدرک تحصیلی یا سابقه کار مرتبط هستید، امکان دارد که بعد از استقرار در قبرس، بتوانید به راحتی شغل مناسبی پیدا کنید.

  1. مشاغل مرتبط با صنعت ساختمان
  2. مشاغل مرتبط با پزشکی و پرستاری
  3. مشاغل مرتبط با آی تی و مارکتینگ
  4. مشاغل مرتبط با صنعت گردشگری
  5. مشاغل مرتبط با تدریس دانشگاهی، آموزش زبان انگلیسی و ترکی
  6. فعالیت در بازار اجاره و فروش املاک در قبرس شمالی

شرایط فعالیت برای دانشجویان خارجی در قبرس شمالی

اقتصاد قبرس شمالی تحت تأثیر گردشگری در حال پیشرفت است زیرا بیشتر مشاغل پاره وقت در بخش گردشگری مانند رستوران ها، هتل ها، کازینوها و … است.

  • دانشجویان بین‌المللی که در دانشگاه‌های معتبر ثبت‌نام می‌کنند، اجازه دارند حداکثر 23 ساعت در هفته و در اوقات تعطیلی 36 الی 40 ساعت در هفته کار کنند، اما در برخی از مشاغل و بخش‌های اقتصادی بالا.
  • به دانشجویان خارجی در قبرس شمالی ساعتی 6 یورو پرداخت می شود، اما اگر دانشجوی خارجی از اروپا باشد، ممکن است بیش از این مبلغ به آنها پرداخت شود. برای دانشجویان خارجی آسیایی و آفریقایی، کار ساعتی معادل 6 یورو است. با این حال، گاهی اوقات حقوق کمتری دریافت می کنند.
  • دانشجویان خارجی می توانند با جستجوی کار تابستانی در هتل ها، کافه ها، رستوران ها در بخش گردشگری شغل پیدا کنند، زیرا این کشور دارای بخش گردشگری عظیمی است زیرا مشاغل معمولی یا مشاغل معمولی در همه جا یافت می شود.
  • پرداخت کار پاره وقت بر اساس محل کار است. برخی از هتل های محبوب برای دانشجویان کار پاره وقت خود اقامت و غذا ارائه می دهند.
  • پس از اتمام تحصیل، برخی از دانشجویان ترجیح می دهند شغل تمام وقت در قبرس شمالی به دست آورند، اما همچنان یک چالش بزرگ است زیرا زبان انگلیسی در اکثر شرکت های پررونق استفاده می شود.
  • برخی از دانشجویان خارجی دوست دارند به خارج از قبرس شمالی مانند آلمان، ترکیه سفر کنند.بنابراین اگر دانشجویان خارجی بتوانند زبان ترکی را یاد بگیرند، می توانند شغل خوبی در ترکیه مانند خارج از قبرس شمالی داشته باشند.
  • دانش‌آموزان خارجی با مهارت‌ها و صلاحیت‌های منحصربه‌فرد واجد شرایط یافتن شغل سریع‌تر از همتایان خود هستند
  • قبرس شمالی به دنبال توسعه اقتصاد خود بسته به تسلط بر هر شغل جدیدی است که با صلاحیت‌های ساکنان مطابقت ندارد، اما نیاز به توانایی‌های مهارتی بالاتر دارد، بنابراین دانش آموزان خارجی باید نوآور باشند.

کار در قبرس شمالی

مشاغل پر طرفدار در قبرس شمالی

با توجه به موقعیت جغرافیایی و وضعیت اقتصادی کشور قبرس شمالی، شغل‌های مرتبط با صنعت گردشگری این کشور از پتانسیل بالایی برخوردار خواهند بود. این شغل‌ها می‌توانند در حوزه‌های مختلفی نظیر هتلداری، رستوران، کافه، قنادی و شیرینی‌پزی، اجاره خودرو، گالری هنری، فعالیت‌های تفریحی و آبی، صرافی، عکاسی، بازاریابی، فناوری اطلاعات و … قرار بگیرند. این مشاغل از امکانات فراوانی برای استخدام یا حتی راه‌اندازی کسب و کار توسط علاقه‌مندان در این زمینه بهره‌مند خواهند بود.

پیش‌بینی می‌شود که بهره‌برداری این کشور از منابع گاز طبیعی، به علاوه علاقه آن به انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری سبز، منجر به سرمایه‌گذاری عمده خارجی شود.

چگونی پیدا کردن کار در قبرس شمالی

در قبرس شمالی، برای یافتن شغل عمدتاً می‌توان از دو راه استفاده کرد: اولاً، از طریق موسسات کاریابی که معمولاً آگهی‌های استخدام را منتشر و درخواست‌های کارجو را به کارفرماها معرفی می‌کنند. دوماً، از طریق آگهی‌های مربوط به نیازمندی‌های شغلی که در روزنامه‌های محلی و سایت‌های کاریابی اینترنتی قرار می‌گیرند. شرکت‌ها و صنوف مختلف در قبرس شمالی معمولاً آگهی‌های استخدام خود را از این دو منبع منتشر می‌کنند. به ویژه از طریق دو روزنامه مهم قبرس شمالی، یعنی “قبرس تایمز” و “قبرس امروز” که به زبان انگلیسی منتشر می‌شوند، می‌توانید به دنبال مشاغل مد نظر خود بگردید.

مشاغل تابستانی در قبرس شمالی

با توجه به بخش بزرگ گردشگری این کشور، مشاغل فصلی و معمولی نسبتاً آسان است. کسانی که به دنبال کار تابستانی هستند می توانند فرصت هایی را در هتل ها، کافه ها و رستوران ها پیدا کنند.

زندگی شبانهٔ مشهور آیاناپا هر ساله هزاران کارگر بین‌المللی را به خود جذب می‌کند. این به این معناست که بسیاری از مشاغل مرتبط با بارها، کلوب‌ها و روابط عمومی در طول تابستان در دسترس هستند. انتظار می‌رود که در طول هفته حداقل چهار تا پنج روز کار کنید، اما در فصل پرحجم، ممکن است شش تا هفت روز هم کار کنید.

فرصت های داوطلبانه در تمام طول سال در سرتاسر قبرس شمالی، به ویژه در فاماگوستا و نیکوزیا وجود دارد. اردوهای کاری و برنامه های تبادل جوانان اغلب شامل کار داوطلبانه است.

بسیاری از افتتاحیه ها محیطی یا حفاظتی هستند و پناهگاه های حیوانات و پروژه های دریایی محبوبیت خود را نشان می دهند.

کار در قبرس شمالی چگونه است

  • متوسط دستمزدها در کشور بسیار پایین است، اما هزینه زندگی در قبرس شمالی نیز همینطور است.
  • هفته کاری از دوشنبه تا جمعه ادامه دارد و ساعات کاری معمولاً 40 ساعت در هفته است.
  • بسته به محل کار و مدت خدمت، شما حق استفاده از مرخصی تعطیلات با حقوق بین 20 تا 24 روز در سال را دارید. این کشور دارای تعدادی تعطیلات عمومی از جمله روز استقلال یونان (25 مارس)، روز کارگر (1 می) و روز استقلال قبرس (1 اکتبر) است.

مدارک و فرم های مورد نیاز برای کار در قبرس شمالی برای اتباع خارجی

  • مجموعه فرم مجوز اولیه
  • اسنادی که نشان می دهد محل کار به تامین اجتماعی، صندوق ذخیره و اداره مالیات بدهی ندارد.
  • ضمانت نامه بانکی در صورت شهروندی کشور ثالث
  • فتوکپی پاسپورت
  • وکالت در صورتی که با وکالتنامه اجرا شود
  • تاییدیه اداره کار برای صلاحیت استخدام

مجوز کار برای اتباع خارجی

قانون جمهوری ترک قبرس شمالی (TRNC) بیان می کند که همه اتباع سایر کشورها که عضو TRNC نیستند، برای کار در قبرس شمالی به مجوز کار نیاز دارند.

سیاست فعلی در مورد اتباع خارجی که مایل به استخدام در قبرس شمالی هستند این است که مجوز کار فقط به صورت موقت و برای یک موقعیت مشخص به شرطی که شهروندان TRNC واجد شرایط مناسب در دسترس نباشند اعطا می شود. لطفاً توجه داشته باشید که طبق قانون این اقدام باید زمانی انجام شود که اتباع خارجی خارج از قبرس شمالی هستند.

یک تبعه خارجی که به دنبال کار در قبرس شمالی است باید از طریق تلاش های شخصی یک کارفرمای محلی را تضمین کند که باید درخواستی را به افسر مهاجرت، وزارت کشور، لفکوشا (نیکوزیا) که مرجع صالح برای این موضوع است، ارائه دهد. وزارت کار و بیمه اجتماعی به عنوان مشاور افسر مهاجرت با توجه به وضعیت بازار کار و رعایت ضوابط مربوط به استخدام اتباع بیگانه از سوی کارفرمای فوق الذکر (اصولاً مشاور قوانین کار در کشور) عمل می کند. TRNC).

استخدام نیروی انسانی مستقیماً توسط کارفرمایان یا از طریق واسطه انجام می شود. بنابراین شما باید مستقیماً با کارفرمایان، واسطه ها یا سازمان های کارفرمایی علاقه مند ارتباط برقرار کنید.

 

شرایط بازار کار قبرس شمالی

بازار کار در قبرس شمالی بیشتر به صنعت گردشگری وابسته است و این کشور به عنوان یک منطقه توریستی شناخته می‌شود. هر سال بیش از یک میلیون نفر به قبرس شمالی سفر می‌کنند. این واقعیت باعث شده تا بازار مشاغل مرتبط با گردشگری، از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و آژانس‌های مسافرتی، بسیار پویا و فعال باشد.

سوالات متداول

برای کار در قبرس شمالی باید چه زبان‌هایی را یاد گرفت؟

یک نکته مهم برای کار در قبرس شمالی، آشنایی با زبان محلی مردم است. اکثر مردم قبرس شمالی به زبان ترکی استانبولی صحبت می‌کنند.برای مهاجرانی که به دنبال دریافت پیشنهاد کار هستند، مسلط بودن به زبان ترکی اهمیت دارد. داشتن این مهارت می‌تواند شانس شما را برای یافتن کار افزایش دهد.

من ملیت خارجی دارم، برای کار در قبرس شمالی چه کار می توانم انجام دهم؟

کارمندان خارجی که می خواهند برای کار در قبرس شمالی به این کشور مهاجرت کنند (TRNC) باید از کارفرمایان خود برای مجوز کار از وزارت کار و تامین اجتماعی درخواست دهند و از قبل مجوز بگیرند. با اطلاع وزارتخانه و یا قبل یا بعد از تاریخ تعیین شده برای شما، مجوزی که کارفرما از طرف شما دریافت کرده است بی اعتبار خواهد بود. با توجه به قانون مجوز کار برای اتباع خارجی، شخصی که برای کار می آید باید با پاسپورت معتبر خود وارد قبرس شمالی شود و ویزای خود را مهر کند.

من با مجوز قبلی وارد شده ام، برای دریافت مجوز کار چه کاری باید انجام دهم؟

اگر یک کارمند خارجی بخواهد برای مقاصد کاری به TRNC بیاید، کارفرما باید از طرف او مجوز قبلی از وزارتخانه بگیرد. کارفرمایی که از طرف کارمند مجوز اولیه دریافت کرده است باید به بخش مربوطه وزارت (اداره منطقه ای اداره کار) برای تکمیل مراحل مجوز کار کارمند ظرف 15 روز از تاریخ ورود کارمند مراجعه کند و باید این مراحل را حداکثر ظرف 30 روز تکمیل کند. اگر درخواست مجوز کار که توسط وزارت ارزیابی می شود مناسب تشخیص داده شود، مجوز کار به اتباع خارجی داده می شود. مجوز کار صادر شده توسط وزارت در گذرنامه کارمند وارد می شود. این فرآیند که فرآیند مهر زنی نامیده می شود، در مرکز مجوز کار انجام می شود.

ضوابط این وزارتخانه برای مجوز کار چیست؟

کارفرمایانی که تمایل به استخدام اتباع خارجی با مجوز کار در محل کار دارند، باید با تایید وزارت کار و در مهلت‌های مقرر در مجوزهای کار و مقررات مرتبط با اتباع خارجی اقدام به درخواست مجوز کار برای کارگرانی که از خارج می‌آورند، کنند. وزارت کار و تامین اجتماعی با در نظر گرفتن زمینه فعالیت محل کار، شاخه‌های کاری و نیازهای پرسنل و کار، مجوز کار را در محل کار یا محل فعالیت کارفرما صادر می‌کند. این مجوز به صورت خاص برای آن محل کار اعطا می‌شود.

آیا می توانم با مجوز کارم همزمان به چند شغل فعالیت داشته باشم؟

اگر با مجوز کار در یک محل کار فعالیت می کنید، نمی توانید با کارفرمای دیگری کار کنید.

لغو مجوز کار چیست؟

حتی اگر مجوز کار داشته باشید، اگر در تاریخی که به شما اعطا شده شروع به کار نکنید، یا اگر بعد از شروع کار ادامه ندادید، یا اگر قرارداد کار توسط کارفرما یا شما فسخ شود، مجوز کار نامعتبر بوده و توسط وزارت لغو خواهد شد.

مدت زمان مجوز کار چقدر است؟

مجوز کار برای مدت حداقل ۶ ماه و حداکثر ۱ سال صادر می‌شود. اگر پس از انقضای مجوز کار ۶ ماهه یا ۱ ساله، با همان کارفرما در همان محل کار، تجارت و شغل خود ادامه دهید، مجوز کار باید تمدید شود.

چه کسی هزینه مجوز کار را پرداخت می کند؟

کلیه هزینه ها و هزینه های قابل پرداخت برای اخذ مجوز کار توسط کارفرما تامین می شود. برای هزینه‌ها و پرداخت‌های کارفرمایی که به این منظور انجام می‌شود، کارفرمایان می‌توانند از دستمزد کارگر کسر و درخواست پرداخت را از کارگر درخواست کنند.

اطلاعات مهمی که کارمندان خارجی باید بدانند

  • پیگیری کنید که آیا کارفرمای شما برای مدت زمان مورد نیاز برای دریافت مجوز کار درخواست داده است و آیا فرآیند مجوز کار را تکمیل کرده است یا خیر.
  • اگر کارفرمای شما مراحل مجوز کار شما را در پایان دوره های مشخص شده در قانون تکمیل نکرد، به کار خود ادامه ندهید، لطفاً به وزارت شکایت کنید.
  • اطمینان حاصل کنید که در طول اقامت خود در TRNC دارای ویزای ورود معتبر یا مهر مجوز کار هستید.
  • بر طبق قانون، برای اتباع خارجی که می‌خواهند در محل کار و حرفه‌ای که در مجوز کار مشخص شده است، فعالیت کنند، لازم است مجوز کار را از کارفرما درخواست کنند.
  • در صورت ادامه فعالیت در همان محل کار ، مجوز کار منقضی شده شما باید ظرف سه ماه تمدید شود.
  • در هر صورت، اگر رابطه کاری شما با کارفرما قطع شود و مجوز کار لغو نشود، شما ممکن است مورد جریمه قرار بگیرید.
  • اتباع خارجی طبق قوانین کار موجود در TRNC استخدام می شوند.

نتیجه گیری

اگر به دنبال مهاجرت کاری به یک کشور اروپایی هستید، قبرس شمالی یک انتخاب خوب برای شما می‌باشد. هزینه‌ زندگی در  قبرس شمالی بالا نیست و برای دریافت ویزای کار در قبرس شمالی با مشکلات زیادی مواجه نخواهید شد. البته هرچه زبان‌های ترکی و یونانی را بهتر بلد باشید، فرصت شما برای دریافت Job Offer از قبرس شمالی بیشتر خواهد بود. ثبت شرکت در قبرس شمالی هم یک راه دیگر برای اخذ مجوز اقامت قبرس شمالی محسوب می‌شود. اگر سوالاتی درباره روند دریافت ویزا و مجوز کار دارید، می‌توانید با کارشناسان تاپ گلد با شماره 00905391014661 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *